Vanliga frågor

Här kan du läsa de vanligaste frågorna om vår cykel- och batteriförsäkring

Om min cykel/batteri stjäls, vad ska jag göra?

  • Kontakta i första hand polisen och gör en stöldanmälan.

  • Kontakta ditt hemförsäkringsbolag för att få ersättning av dem.

  • Köp en ny cykel eller batteri.

  • Kontakta Solid för ersättning av din självrisk.

Om du köpt din cykel via biltema eller cykelringen, klicka här:

Biltema

Cykelringen

Falck

Vad händer med min försäkring när cykel/batteri blir stulen?

Då du måste köpa en ny cykel/batteri hos någon av våra partner så får du också en ny försäkring i butik. Din gamla försäkring kommer då att avslutas då du får en ny på din nya cykel/batteri.

Måste jag köpa en ny cykel/batteri för att få ersättning?

Ja, se mer i dina villkor. Om du inte tänkt köpa cykel/batteri nu utan vill vänta, meddela detta till Solid och återkom sen när du köpt cykeln/batteriet.

Måste jag uppge mitt hemförsäkringsbolag?

Om du inte har något hemförsäkringsbolag som täcker din förlust så är det inget vi heller kan ersätta för.

Vad ersätter självriskelimineringen?

Vid stöld av cykel/batteri så ersätter vi din självrisk med upp till 10 000 kr. Detta gör vi när du köpt en ny cykel/batteri av samma märke som den stulna.

Vad får jag om jag har en trasig cykel/batteri?

Din självriskeliminering täcker endast om cykeln och /eller batteriet stjäls, kontakta ditt hemförsäkringsbolag för eventuell ersättning.

Gäller försäkringen på begagnad cykel eller batteri?

Försäkringen gäller ej begagnade cyklar eller batterier. Vi ersätter endast om en ny cykel/batteri köpts via någon av våra partners.

Hur kontaktar jag er?

Via telefon: 0771-828282,

Via e-post: Skada@solidab.se

Hur lång är er handläggningstid?

Vår strävan är att vi ska kunna svara på din fråga inom 48h om vi får ditt ärende via mail.

Butiken jag köpte min cykel i finns inte längre, vad gör jag?

Om butiken du köpte din cykel inte längre finns, se ”Våra cykelmärken” för att veta vilka märken som är OK att köpa och sök sedan upp närmsta butik som säljer dessa märken.

Vad är ett sol-nummer?

När du köpt en cykel via någon av våra partners som erbjuder en försäkring så finns det en stöldskyddsdekal på din cykel. På dekalen finns ditt stöldskyddsnummer, ett så kallat ”sol-nummer".

Hur polisanmäler jag stölden?

Gör din anmäla på Polisens webbplats.

Ring 114 14 eller vänd dig till din lokala polisstation.

När betalas ersättningen ut?

Görs inom 5-10 arbetsdagar till det konto som ni anger till oss vid skadetillfället.

Var hittar jag mitt försäkringsvillkor?

Se ditt försäkringsbrev för ditt aktuella villkorskod:

Självriskeliminering: SCE08

Biltema: SBT16 och SBT17

Cykelringen: CCF05

Information om cookies

Jag accepterar

Solid AB använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på webbplatsen.
Genom att klicka på "Jag accepterar" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies