Tillvägagångssätt för dig som har drabbats av en flygbolagskonkurs
Steg 1: Kontakta din researrangör för mer information
Om du har bokat en paketresa, d.v.s. en resa som innehåller flyg och hotel i samma bokning är du skyddad av Resegarantilagen och ska kontakta resebyrån/resebolaget där du gjorde bokningen för att få hjälp med ersättningsbiljetter.
Om du enbart bokat flygbiljett och researrangören inte kan hjälpa dig, eller inte har ansvar att hjälpa dig, gå vidare till steg 2.
Steg 2: Kontakta ditt kreditkortsbolag
Om du har köpt flygbiljetten med kreditkort är du skyddad av konsumentkreditlagen och då gör du en reklamation till kortutgivaren för återbetalning av outnyttjade flygbiljetter.
Om inget av ovanstående gäller går du vidare till steg 3.
Steg 3: Kontakta ditt försäkringsbolag
Om du har tecknat en reseförsäkring med Solid Försäkring gäller följande:
Om du vill anmäla en skada: klicka här
Årsreseförsäkring:
I Årsreseförsäkringen ingår en hemresegaranti, vilket innebär att om du befinner dig på resande fot täcker försäkringen en ny hemresa om det flybolag du ska resa hem med går i konkurs. Försäkringen ersätter nödvändiga skäliga kostnader för en ny flygbiljett med annat flygbolag upp till 5 000 sek. Mer info och pris hittar du här.
Avbeställningsskydd extra (gäller innan avresa):
Du har möjlighet att avboka din resa om det flygbolag som du ska resa med går i konkurs och ställer in sina avgångar.
För mer information och tecknande av avbeställningsskydd Extra kontakta någon av Solid Försäkrings samarbetsparters gällande reseförsäkringar och som erbjuder avbeställningsskydd Extra (Egencia, Lingmerths, Q-travel, Resia).