Frågor & svar - Reseförsäkringar

När kan jag göra en skadeanmälan?
Du kan göra en skadeanmälan så fort någonting har hänt. Du behöver inte vänta tills du kommer hem från din resa. Läs mer under anmäl skada, där står precis hur du ska göra.

Hur länge kan jag vänta med att göra en skadeanmälan?
Du skall anmäla skadan till oss inom 3 år från skadetillfället. Tänk på att det kan bli svårare att få fram alla underlag om du väntar för länge, vilket kan påverka din ersättning.

Kan jag komplettera med underlag i efterhand?
Ja, du kan alltid komplettera i efterhand om du inte har alla underlag tillhanda när du gör din anmälan.

Måste jag skicka papperskvitton?
När det gäller vissa av våra försäkringar kräver vi att få in originalkvitton, då måste dessa skickas in via post (tänk på att märka dem med ditt försäkringsnummer). Om vi skriver att vi inte behöver få in dem i original så går det bra att skicka samtliga underlag via mail.

Måste jag ha ett intyg från flygbolaget om att mitt bagage har blivit försenat?
Ja, du måste ha en PIR-rapport (Property Irregular Report) från flygbolaget för att styrka att du har drabbats av en bagageförsening. Tänk på att vid återlämnandet av din väska begär ibland transportören att få denna rapport av dig, ta i så fall en kopia av den innan du lämnar den ifrån dig, alternativt kan du notera det referensnummer som står i PIR-rapporten.

Måste jag ha ett intyg om mitt flyg blivit försenat?
Ja, du måste ha ett förseningsintyg som styrker förseningen och som i vissa fall styrker varför flyget var försenat. Det får du från din researrangör eller flygbolag.

Jag har gjort en skadeanmälan, hur lång tid tar det innan jag får besked?
I normala fall har vi en handläggningstid på 1–2 veckor, men det varierar lite beroende på hur många ärenden som kommer in och hur komplext ditt ärende är. Tänk på att uppge din e-postadress för att vi ska kunna komma i kontakt med dig så snabbt som möjligt.

Hur lång tid tar det innan jag får mina pengar?
När alla handlingar inkommit och beslut har tagits i ärendet tar det max 14 dagar innan pengarna finns på ditt konto.


Jag är gravid och ska ut och resa, vad täcker Solids reseförsäkring för eventuella vårdkostnader eller avbeställning?

I de försäkringar som har skydd mot oförutsedda medicinska kostnader på resa täcker Solids försäkring även kostnader som uppstår i samband med graviditet, före den 29:e veckan av graviditeten.

Undantaget är kostnader som uppstår före den 29:e veckan om de uppstår i samband med sådana rutinmässiga undersökningar eller behandlingar som normalt kan förväntas vid en graviditet.

Vid avbeställning är graviditet i sig eller annan normal följdverkan orsakad av graviditet inte grund för återbetalning av avbokningskostnaden.

Vad gäller för krigsdrabbade områden och UD-avrådan?

Solid Försäkringar följer de rekommendationer som UD har för vilka områden eller länder du bör lämna eller inte bör resa till eller vistas i. Du kan själv hålla dig uppdaterad via aktuell lista från UD.

Om du redan vistas i ett land eller område när en avrådan från UD kommer, gäller försäkringen med vissa begränsningar, vänligen kontakta oss för mer information i så fall.

Vad gäller för EU-kortet/Försäkringskassan?

Om du ska resa inom EU/EES och Schweiz, har du rätt till nödvändig sjukvård på samma villkor som lokalbefolkningen i det land du reser till, tack vare det Europeiska sjukvårdssamarbetet. Du behöver därför ha med dig det Europeiska sjukvårdskortet som visar att du är försäkrad i Sverige.

EU-kortet ger alltså ett visst skydd vid sjukdom och olycksfall, men saknar t.ex. hemtransport till Sverige och andra viktiga försäkringsmoment som du får tillgång till genom att också teckna en separat försäkring från Solid.

EU-kortet beställer du här.

Måste jag göra en polisanmälan trots att det är förlust?

Ja, vi behöver få in en polisanmälan som visar på vad som har hänt och vilka föremål som har försvunnit/stulits.

Vad täcker avbeställningsskyddet?

Generellt för de flesta avbeställningsskydd så krävs det ett läkarintyg som visar på en akut sjukdom eller olycksfall. Se mer i dina villkor för att se vilka avbokningsorsaker som är godtagbara för att ersättning skall utgå.

Information om cookies

Jag accepterar

Solid AB använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på webbplatsen.
Genom att klicka på "Jag accepterar" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies