Vitvara

Denna rutin gäller för tunga vitvaror, exempelvis kylskåp, frys, diskmaskin och tvättmaskin. För mindre vitvaror - sådana du kan bära eller ställa på en bänk som tex. elvispar, hushållsmaskin, dammsugare, rakapparat m.m. hänvisar vi till kategorin hemelektronik. 


Steg 1 - Undersök din vitvara själv
Läs bruksanvisningen noggrant. Är allt inkopplat som det ska och har du gjort den enkla rengöring som rekommenderas att du själv gör i bruksanvisningen? Om du inte längre har tillgång till din bruksanvisning, hittar du många bruksanvisningar här. Du kan också ringa märkesleverantörens supportnummer eller gå in på deras hemsida. Där finns ofta mycket bra information som kan avhjälpa handhavande- och installationsfel.

Konstaterar du att bruksanvisningen följts och produkten ändå inte fungerar går du vidare till steg 2.

Steg 2 - Du har själv konstaterat att det är fel på din vitvara (inom 12 mån).

Om det uppstår ett funktionsfel på din vitvara under de 12 första månaderna från inköpsdatum så ska du första hand vända dig till producentens auktoriserade verkstad, vi har listat de vanligaste nedan:

Bosch: www.bosch-home.se

Siemens: www.siemens-home.se

Electrolux, Zanussi, AEG och Husqvarna: www.electrolux.se

Miele: www.miele.se

Whirlpool: www.whirlpool.se

Candy/Hoover: www.candy.se

Cylinda: www.cylinda.se

Samsung: www.samsung.com

LG: http://nordic.lge.com/sv/support/main.jhtml

Steg 3 - Du har själv konstaterat att det är fel på din vitvara (efter 12 mån).

Har felet uppstått efter 12 månader från inköpsdatum eller på grund av en yttre skada ska du ringa Solid Kundservice på 0771- 113 113.

Solid ser till att din vitvara felanmäls till rätt verkstad som sedan kontaktar dig för hembesök. Du får en bekräftelse på felanmälan av Solid. Om Solid, utifrån reparatörens rapport kan konstatera att felet är ersättningsbart enligt försäkringsvillkoren ersätts skadan genom att vitvaran repareras eller byts ut.

Obeservera att försäkringen ersätter kostnad för reparation eller ny produkt enligt försäkringsvillkoren (inklusive felsökningsavgift). Försäkringen ersätter aldrig installation eller hemkörning/leverans av ny vara eller bortforsling av trasig vara.

Observera att försäkringen aldrig ersätter kostnader som beror på:

  • att inget fel hittats vid felsökning

  • handhavande fel – som t ex installations fel, mögel, enkla rengöringar (t.ex. kondensor, spolvinge och tvättmedelsfack), samt andra fel där slutkunden ej följt bruksanvisningen.

  • byte/reparation av förbrukningsvaror t ex glödlampor, filter som du kan byta själv

  • skönhetsfel

  • att vitvaran används till annat än enskilt bruk av försäkringstagaren.

Information om cookies

Jag accepterar

Solid AB använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på webbplatsen.
Genom att klicka på "Jag accepterar" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies